Based on a 3D model of a “specimen” Aikawa discovered on the Internet, the aptly titled “specimen” is
a photographic work created with resin. Following the same process as film photography, UV-curing resin (the same type used for nail art and 3D printers) was layered under a negative-printed film sheet, then exposed to UV light. The resin, which hardens from exposure to UV light, becomes a transparent print which appears as an image when its own shadow is thrown into relief.
Early photographic techniques aimed to depict shadows with as much detail and delicacy as possible. By recording shadows in detail, it follows that shapes and forms are also being captured in detail. This work was created as an attempt to “make matter completely invisible and create a work in which shadows, and only shadows, exist,” alluding to the original ideas and techniques that gave birth to photography.

標本・検体を意味する「specimen」は文字通り、相川がインターネットで見つけた3D標本を元に制作された写真作品である。フィルム写真と同様にネガプリントしたフィルムシートの下に、ネイルアートや3Dプリンターに用いられる紫外線硬化樹脂を重ね、紫外線を照射することで樹脂を感光させる。感光で得られる硬化した樹脂のプリントは、透明でありながらも自身の影で像を作る。
初期の写真技術はより詳細で繊細な「影」を表現することを目指していた。詳細な陰影を記録することは、同時に詳細な「形」を記録することも意味する。今作は「物質を限りなく不可視化させ、ただ影だけが有り、影だけが存在する作品」を目指して制作され、写真が誕生した原初の思想と技法を暗示している。

all photo by Katsumi Kawashima

specimen

紫外線硬化樹脂、アクリルパネル(UVカット) / UV curable resin, acrylic panel / 25.4×30.5cm / 2023

broccoli