gelatin silver print / 19.4×34.5cm / 2013

Two computers connected via Skype. Sitting in front of one computer sits the artist’s subject.
Sitting in front of the other computer is the artist himself with his handmade pinhole camera (constructed by him).
With his camera connected to the monitor on the computer, the artist is ready to photograph his subjects who are located almost anywhere in the world.
Through various network systems and social networks such as Skype and Facebook, Masaru Aikawa is able to venture into each of his subject’s private space and capture their image.
Using out-of-date technology (analog pinhole camera) within the state-of-the art one (digital web camera), old and new intersects through time.

ゼラチン・シルバー・プリント / 19.4×34.5cm / 2013

インターネット回線による電話サービス、SKYPEによって接続されたコンピュータがある。一台の前には被写体が座り、作家の手元にあるもう一台のコンピュータには、モニターに直結した作家手製の ピンホールカメラが設置されている。作者の相川勝と彼等は住んでいる場所や時差、ネットワークの状態など大きく異なるが、facebookやskypeなどでお互いの状況を共有している。
相川はskypeにより、彼等のプライベートで無防備な空間に侵入する(PCはたいていプライベートな空間にある)。そして彼らのインターネットとともに生きる生活を写し出す。
こうして世界を結ぶデジタル回線によって得られた光をフィルムに感光する30秒間、被写体達は思い思いのポーズをとり、カメラの前で静止する。また、デジタルとアナログを同時に用いる手法は、古今の 技術が交錯する場ともなっている。